Vad handlar bloggen om?

@font face ?

Kategori: CSS/Jquery/html...

Stort inlägg men ..
bättre allt på samma ställe!



Muspekare

Muspekarfunktioner/kodtestare

a:hover  Prioritetsordning

Fonts Många snygga typsnitt att tanka

Fontkonverter Bästa sidan för att konvertera fonter, lätt !

Fotoeditor Gör radie på bilder bland annat ...

CSS Gradient Generator Fixa bakgrunder till menyer lätt !

Ladda upp bilder  Enkelt och bra, inte som tinypic (raderar fan helatiden)

Html basics    W3C DOM    Jquery kod     Java kod

______________________________________________





Hur har jag stylat titeln/texten för inläggen/poster? (funkar bäst i ie & mozilla..knäppt!

Ange färg för hovring, click, länkar, besökta länkar

@Font face, importera egna typsnitt ( fungerar överallt förutom enskilda inlägg.. inte en aning varför) ! släng in i stilmallen ;)

Hur gör man? http://www.dafont.com/ ladda ner zipfilen, plocka ut ttf och eot, lägg upp det på nätet någonstans, lägg in länken i koden .. lägg sedan till ditt eget påhittade typsnittsnamn, samma som du har i font-face, i din header eller var du vill. ta bort kod eftersom, som hör till det du ska påverka ( mkt är ivägen med färdiga mallar ). Bara ha en annan flik öppen och prova steg för steg...

Gör om de sociala knapparna

Detta ska in i inläggssida & startsida ( det du har ska bytas ut, du ser var någonstans i koden )

Lägg till opacity i stilmallen " post footer ul li. social(eller där du hittar sökvägarna?)


_____________________________________________


Visa / dölj funktion

Du ser hur jag har det i menyerna till vänster, man kan peta in vad man vill, jag valde att kasta in 3 rader
Det som står mellan ul /ul, är bara ett exempel.
Detta ska in i startsidan ( där du vill ha det)


Och detta ska in ovanför /body i startsida

Och det här någonstans i stilmallen



______________________ ______________________

Övriga utseendet i menyerna till vänster, det röda, beiga när man hovrar, och gulgröna när man trycker då?
Lång kod! Ett bra tips kan vara att öppna notepaden.


______________________
______________________
Popup, utan extern ram, eller du väljer själv hur tjock ramen ska vara, skugga m.m..



Det här ska in startsidan, jag har det längst ner och det funkar utmärkt.

Längst ner i startsida (ovanför /html), har lagt in en player och en bild, använd fantasin :)


Och det här in i stilmall, var som helst, längst ner eller längst upp är väl att föredra.


I den här ändrar du popupens storlek i första värdet.. annat tips är att du kan göra den till en egen div, skickar med det som exempel under det...
När du gjort det måste du lägga in något i stilmallen som påverkar denna, påsåvis kan du isolera den från alla andra grejer i bloggen, flytta runt texten exakt vart du vill.


___________________________________________________

Custom smileys, smilisar eller vad du vill kalla det.

Gjorde ett eget set, tog lite tid att klura ut och med lite hjälp gick det :)

Det här ska in i inläggssida, ovanför endif längst ner ....& kolla igenom det själv lite! du kanske kan prova att ersätta allt från commentform och neråt, förutom endif %


_____________________________
_____________________________

Slideshow, upp till 9 bilder - så vitt jag vet

Det här ska in i stilmall


Det här ska in ovanför /head, startsidan.(har rensat den från skit så gott jag kunnat)


Det här klistrar du in var du vill att bilden ska placeras, jag har den till ex under min section profile


Var noga med storleken, tänk också på att den sektion du lägger in själva koden i, där du vill ha bilden synlig ... dess mått i stilmallen ska stämma överens med widht & height på måtten i denna kod ( bortsett från där måtten är angivna [ 250, 180 ], dom har jag försökt ändra till rätt men det blir bara fel varje gång.
Se till att alla bilder är i samma mått, och som sagt, att måtten stämmer överens mellan startsida och stilmall för dess sektion .. annars kommer det börjar bli konstigt. En sista grej som är värd att nämna. Det verkar som man bara kan köra 9 bilder max, och att siffran efter alla bilder ska stämma överens med antalet bilder ( inkl den första som är upprepad ).



KOMMENTARER:

  • Terése Bouvier säger:
    2014-01-10 | 15:34:19
    Bloggadress: http://bouvierbaby.se

    Roliga tips. Har faktiskt tänkt att fixa med smiley för de som kommenterar och en rolig muspekare, så det skall jag nog dra igång med när jag känner att jag har tid :)

    Svar: Kul du tyckte det :) Har redan lagt till en ny grej, sociala knapparna har jag gjort om igen, men du kan alltid byta ut sökvägarna, lägga in helt random bilder på ca 70px som mest.
    Märkte när jag gick in på din sida btw att det laddas in många poster. Kolla efter entries in entries, det ska vara inställt på [20 nånting] ändra till typ 5. Går snabbare för dina läsare då :) men en nackdel med att göra så är att det verkar bli random efter i inläggen, som att det går efter katalogordning istället för postordning.
    Han lixom

  • Terése Bouvier säger:
    2014-01-10 | 17:48:40
    Bloggadress: http://bouvierbaby.se

    Svar: Jag vill att många poster skall laddas, det var många (inklusive mig själv) som tyckte det var jobbigt att leta sig fram till äldre inlägg när det var få poster på startsidan. Skriver ju ofta fler än ett inlägg per dag, så är en inte inne så ofta blir det svårt att hänga med om en inte bara kan scrolla sig snabbt nedåt... Men samtidigt håller jag med. På de flesta bloggar man är inne på så är det trevligare med färre inlägg på startsidan :)

    Svar: Jao :) Det är bra på sätt o vis, tog inte mer än 5sek för mig att ladda in allt. Jag trodde du inte hade gjort så bra med kategorierna .. hela din sida tycker jag är bra gjord, men placeringen av kategorierna är låångt ner :D
    Han lixom

  • Mitish säger:
    2014-01-11 | 00:20:50
    Bloggadress: http://mitish.blogg.se

    Yourock
    super cool blogg!

    Svar: Hey! Kul du tycker det! Den ska bli bättre :)
    Han lixom





Yourock Skithög Innocent Rocka Whistle Wow Thumbup Thumbdown xD Oo :) :( :P ;) S) Sad :| Rolleyes Shame Mad




Om mig... 31 solvarv begagnad, relativt rostfri, går inte på alla cylindrar men tar sig fram ändå. Spelar: Piano/synth Panflöjt Munspel Gitarr Elfiol funderar jag på att köpam spelade akustisk som liten. Gör musik med: Ableton live 9 Presonus vsl 22 Lyssnar på: allt, men mest Trance/melodisk DnB New age Reggae Klassiskt / symfonier Älskar: Inget och ingen nu. Hatar: Folk som inte är unika och anstränger sig för att passa in - för mycket.

}
Till startsidan