Vad handlar bloggen om?

Ac lux

Kategori: Allmän dynga

Kort om AC-ledsluxation, d.v.s nyckelbenet ur led, vilket hände mig för ca en vecka sedan.
Det gör faktiskt inte SÅ ont när den akuta smärtan lägger sig, men rör man armen fel eller aktiverar(av reflex ofta) fel muskler - svär man och har sig kan jag lova.


Vilka opereras?

Du skall ha ont och ömma över nyckelbensleden
Du skall ha en tydlig artros i nyckelbensleden
Du skall ha haft ont i minst 6 månader
Du skall uppleva att dina smärtor har en betydande inverkan på ditt arbete eller livskvalitet.


Vanligen avråder man från operation. Vid AC-lux grad 1-2 är det sällsynt att patienten behöver en operation när problemen väl klingat av efter något år. Patienter som opereras för AC-lux grad 3 blir oftast något litet sämre vad gäller både styrka och rörlighet i axelleden än de som inte opereras. De patienter som opereras har dessutom en längre sjukskrivningstid än de som inte opereras.
Uppemot 89% av de som opereras och 90% av de som inte opereras förbättras inom ett år. Den viktigaste operationsindikationen vid en akut AC-lux är framför allt den kosmetiska defekten som uppstår av det luxerade nyckelbenet. Operation kan därför övervägas hos magra patienter. Patienter som ofta belastar axlarna tungt med händerna över huvudet kan lätt få kroniska besvär av en AC-lux grad 3.
Ja...... det betyder ju stora problem med vanlig styrketräning och anpassad träning för resten av livet utan operation.





Efter att jag läst på om detta lite så är jag nu helt säker att jag olyckligtvist drog på mig en grad 3, eftersom nyckelbenet sticker upp en bra bit över den friska sidan... :( Detta kan ju även betyda ruptur av något slag i rotarocuffen, eftersom jag har väldigt svårt att föra armen framåt, vet inte ens om det är möjligt bortom smärtan som hindrar mig just nu. Självklart provocerar jag inte skadan.... men man råkar ibland göra fel, av vana...


Gah ... jag orkar bara inte berätta min framtid, ni borde förstå hur min framtid ser ut.
Känns värdelöst att säga men, det är som det är, gjort är gjort, det blir vad man gör det till....
Jag ska göra allt jag kan för att bli så bra som möjligt.....








Yourock Skithög Innocent Rocka Whistle Wow Thumbup Thumbdown xD Oo :) :( :P ;) S) Sad :| Rolleyes Shame Mad




Om mig... 31 solvarv begagnad, relativt rostfri, går inte på alla cylindrar men tar sig fram ändå. Spelar: Piano/synth Panflöjt Munspel Gitarr Elfiol funderar jag på att köpam spelade akustisk som liten. Gör musik med: Ableton live 9 Presonus vsl 22 Lyssnar på: allt, men mest Trance/melodisk DnB New age Reggae Klassiskt / symfonier Älskar: Inget och ingen nu. Hatar: Folk som inte är unika och anstränger sig för att passa in - för mycket.

}
Till startsidan